Dobry sen, zdrowy kręgosłup

Powrót do listy postów

04 / 03 / 2016

Porady

Poleć artykuł

Bolą Cię plecy, masz problemy z kręgosłupem i nie możesz się wyspać, mimo że sypiasz dużo i na dobrym, strefowym materacu? Problem tkwić może w nieodpowiednio dobranej twardości materaca do Twojej wagi lub w nieprawidłowym ułożeniu ciała. W niniejszym artykule tłumaczymy, jak dobrać twardość materaca dla siebie i w jaki sposób najlepiej układać się do snu.

 

Jaka jest idealna twardość materaca?

 

Materac o właściwie dobranej twardości odciąża kręgosłup, przylegając do niego na każdym odcinku. Zapewniając naszym kręgom możliwość przybrania naturalnego dla siebie, delikatnego wygięcia w kształcie litery „S”, umożliwia naszemu ciału odprężenie i swobodny przepływ krwi.

 

Jak sprawdzić twardość materaca?

 

Jak wspominaliśmy już w jednym ze wcześniejszych artykułów, zarówno spanie na zbyt miękkim materacu jak i na podłożu zbyt twardym jest niezdrowe i na dłuższą metę, może na stałe uszkodzić nasz kręgosłup. Zbyt miękki materac powoduje, że kręgosłup wygina się niczym w hamaku, co powoduje ściśnięcie przestrzeni między dyskami. Materac twardy powoduje natomiast, że nasze ciało podparte jest tylko w kilku miejscach. Zmusza to nasze mięśnie do pracy podczas snu, co znacznie utrudnia regeneracje i osłabia wartość wypoczynku.

Skomplikowane i specjalistyczne opisy producentów materacy zwykle niewiele powiedzą przeciętnemu konsumentowi. Ogólne określenia z prospektów typu: „materac twardy”, „materac miękki” będą za to często nieprecyzyjne, ze względu na to, że odczuwanie twardości zależy od wielu parametrów, które dla różnych osób są różne.

Dlatego większość sklepów (także JMB Design) oferuje klientom możliwość empirycznego dobrania twardości materaca, korzystając z ekspozycji materacy, przeznaczonych właśnie do ich wypróbowania. Często już test dłonią wystarczy do wydania sprawiedliwego wyroku – leżąc na materacu najlepiej spróbować wsunąć otwartą dłoń w odcinek lędźwiowy. Jeśli możemy dokonać tej sztuki bez trudu – materac jest zdecydowanie za twardy. Jeśli wydaje się to prawie niemożliwe – za miękki.

Delikatny opór wskazywać będzie na właściwą twardość materaca.

Jak najlepiej spać na materacu?

 

W kwestii prawidłowej pozycji do snu, naukowcy przeprowadzili już szereg szczegółowych badań. Choć sen wciąż pozostaje swoistym terra incognita i raz po raz zaskakuje kolejnych badaczy, to wykazano istnienie pewnych przesłanek anatomicznych, które faworyzują wybrane ułożenie ciała.

Według najnowszych badań, najzdrowszym sposobem, pod względem budowy naszego ciała, będzie spanie na lewym boku. Udowodniono bowiem, że spanie na lewym boku wpływa korzystnie na nasz układ limfatyczny. Pozwala na przyspieszoną i efektywniejszą pracę w zakresie oczyszczania organizmu i transportu odpadów, które gromadzone są właśnie po lewej stronie korpusu.

Po lewej stronie naszego ciała znajdują się także: żołądek, trzustka i serce. Ułożenie ciała na przeciwległym boku (według naukowców prawy bok to najgorsza pozycja dla organizmu do snu) skomplikuje ich działanie, ze względu na to, że będą zmuszone wykonywać swoją pracę wbrew sile grawitacji. Żołądek naciska wówczas na trzustkę i utrudnia jej działanie.

 

Jako że nocny sen to nasz akumulator, który umożliwia pracę na wysokich obrotach przez cały dzień, warto zadbać o zmianę swoich nawyków, a także mądrze zainwestować pieniądze. Warto pamiętać, że dobry materac to podłoże dobrego wypoczynku.

Poleć artykuł